Jak vlastně říkat producentům, kteří navštěvují naši hudební akademii? Být studentem u nás totiž nutně neznamená, že se hudební produkci teprve učíte. Proces hudební tvorby je vlastně trochu podobný sportu. Když se chcete dostat na nějakou úroveň a zlepšovat se, musíte dělat dvě hlavní věci.
Pravidelně trénovat
Přijít s nápadem na track, udělat jeho sound design, nahrát ho, vytvořit arrange a mix a na závěr finální mastering a vydat. A takhle pořád dokola. S každým opakováním se v tomto procesu zlepšujete a časem se pro vás stane přirozený a jednoduchý. A vy se už budete moct soustředit především na samotný hudební nápad a méně řešit, jak ho zhmotnit po technické stránce. Budete mít v hlavě nějaký zvuk a budete vědět, jak ho vytvořit, protože už jste něco podobného dělali 100 krát.
Najít si trenéra
Učit se od zkušenějších. Internet a speciálně YouTube je dnes plný tutoriálů na vše, na co si jen vzpomenete. V 90. letech si tehdejší producenti postupy, na které sami přišli a které jim fungovali, pečlivě střežili. Tajili je logicky před konkurencí. Dostat se k informaci, jak producent X udělal tu super linku v tracku Y, bylo tehdy součást hry. Každý chtěl být v klubu vyvolených, kteří “vědí víc”.
Dnes je situace úplně opačná. YouTube návody, postupy a různými zaručenými triky úplně přetéká. Ale bohužel často od lidí, kteří o tom vědí ještě méně než vy. Stačí být jen dostatečně sebevědomý a můžete začít ostatním radit. Nevěřili byste, s jakými bláznivými věcmi k nám lidi přicházejí s tím, že to tak přeci viděli v nějakém tutoriálu. Pokud problematice sami nerozumíte, nikdy nevíte, jestli to, co vám někdo na netu radí, není náhodou úplný nesmysl. Slepý vede slepého. A vy buď strávíte půlku života tím, že budete všechno z YouTube zkoušet a nebo si najdete někoho, kdo vám rovnou ukáže správný postup. Přefiltruje vám a ukáže, co funguje a co ne. A poradí, jaké vybavení a pluginy si pořídit tak, abyste zbytečně nevyhazovali peníze za něco, co nepotřebujete.
Proč má smysl mít vlastního lektora
Lektor vás dokáže posouvat kupředu mnohonásobně rychleji, než když se snažíte na všechno přijít sami. To je vlastně důvod, proč jsme akademii založili. Sami jsem přicházením na vše okolo hudební produkce strávili takový kus života, že jsem se rozhodli předávat know how těm, které to zajímá a umožním jim díky tomu rovnou několik let zkoumání přeskočit.
Produkce elektronické hudby se navíc neustále vyvíjí. Nové hudební trendy, nové syntezátory, nové postupy. Pokud chcete držet krok se současným zvukem, je potřeba se v tom všem neustále orientovat. A to je to, co většina producentů, kteří navštěvují naši akademii, dělá. Posloucháme, analyzujeme a tvoříme. Učíme se nové triky a ty používáme v další tvorbě. Naučit se základní věci, jako ovládání Ableton Live, základy syntezátoru a trochu hudební teorie, trvá zhruba prvních 20 hodin. Poté z vás je v podstatě producent, který už je schopen sám tvořit. Pak začíná druhá a v podstatě nekonečná fáze zlepšování. Většina našich „studentů“ jsou producenti, kteří už dávno vydávají a rozhodně to nejsou žádní začátečníci. Cílem EMA Prague je, aby byli studenti/producenti v prostředí, kde mohou dále růst, navzájem se propojovat, vydávat nové tracky a zlepšovat se.